ПЪТЕШЕСТВИЯ
Тунис ни посреща с горещо слънце и изключително чист и вълшебен средиземноморски въздух. Тръгнах резервирана към тази дестинация заради носещите се слухове, че Тунис е бюджетния вариант на Мароко. Бивайки очарована от Мароко, знаех, че ще остана разочаров

Екзотична почивка в страната с многовековна история - Тунис!

Тунис ни посрещна с горещо слънце и изключително чист и вълшебен средиземноморски въздух. Тръгнах резервирана към тази дестинация заради носещите се слухове, че Тунис е бюджетния вариант на Мароко. Бивайки очарована от Мароко, знаех, че ще остана разочарована от Тунис. За моя най-голяма радост действителността ме убеди в противоположното.

Избрах единствените дати, които графикът ми позволяваше и така през последния ден на май месец кацнахме в тази нова и непозната за мен държава. Настаниха ни в 5-звездния хотел на брега на морето близо до Сус и докато чакахме да стане време за вечеря, нямаше как да не отида на плажа и да се полюбувам на залеза. Дълга и чиста плажна ивица, златиста вода и изключително топъл, в същото време свеж и чист въздух, които ми послужиха като вълшебен еликсир след натоварените бизнес месеци.

Вечерята беше изключително вкусна - салати, няколко вида риба, агнешко, телешко, пилешко, паста, картофи на фурна, печен патладжан, различни видове сосове, франзели и още няколко вида хляб и огромен избор от сладки изкушения. Всяко ястие беше изключително вкусно за разлика от All Inclusive храната в хотелите в Египет. След вечеря се насладихме на шоу програма с традиционна музика, огнено шоу и танци, които се оказаха много близки до нашите български обичаи и традиции с тъпани и мъже, които свиреха и танцуваха. Искрено се забавлявах и снимах видеа, за да мога да споделя емоцията с последователите си в Инстаграм.

На следващия ден имахме инфо среща в една от конферентните зали в хотела и докато стане време за нея, видях че в съседната зала тече конференция от около 200 човека и се приближих до регистратура, за да попитам на каква тема е конференцията. Дамата с усмивка ми сподели, че със съдействието на френското посолство е организирана среща на тема пречистване на водата и че има делегати от Франция, както и бизнесмени от местни фирми и от други държави, даде ми книжка с повече информация и си благодарихме за запознанството, пожелавайки си приятен ден.

Представителят на тур оператора ни посрещна в съседната конферентна зала, а ние вече бяхме взели решението, че искаме абсолютно всички допълнителни турове, за да опознаем държавата и да й се насладим. Тунис не е само луксозни курорти и място за почивка, Тунис е държава с богато културно и историческо наследство под закрилата на UNESCO и територия, през която са минали множество племена и народи, заради стратегическото и географското и местоположение. Тук е момента да споделя, че в Тунис жителите нямат националност, а имат гражданство, именно заради този богат генофонд. Приближих се до представителя на туроператора и му казах, че искам всичко, той ни записа и ми каза, че ще ми пише за всеки ден в колко часа се тръгва с изключение на първата екскурзия, която продължаваше два дни в пустинята.

Двудневната екскурзия към пустинята започна още в 6:30 ч на следващия ден и първия град, който посетихме по програма беше Ел Джем. В него се намира една от най-внушителните забележителности в тази част на африканския континент, а именно амфитеатърът, построен през 3-ти век с капацитет 35 000 зрители. В Римската империя този амфитеатър бил трети по важност след Колизеума в Рим и амфитеатъра в Капуа. Внушителните размери на амфитеатъра определено ме впечатлиха, а красивите мозайки и красивите декоративни дървета ме накараха да спра за фото пауза. Не пропуснах да се снимам и с красива и пухкава камила точно на входа на амфитеатъра. Тук са се организирали гладиаторски битки и в подземията са живели тигри, лъвове и пантери. Качих се и до най-високата точка на амфитеатъра. Архитектурата и това, че е запазен до днес е удивително.

Отправихме се към Матмата, където за нас беше организиран обяд в един от луксозните хотели в местността. Спряхме за фото пауза, вече пейзажът беше коренно различен - навсякъде скали и пясък, а единствените хора и животни, които се виждаха, бяха няколко камили и няколко човека, които се грижиха за тях. Бяха ни поднесени традиционни ястия за Тунис - пикантен кус кус със зеленчуци, пиле с картофи и салата от зеленчуци. На трапезата присъстваха и така обичаните тук франзели. След обяда се отправихме към типична берберска къща. Интересното беше, че къщата има като стая, която се използва като предверие, за да може случайните посетители да не виждат колко е голяма къщата, колко стаи има, както и да се срещат с нейните обитатели. След това предверие следва голям открит двор, от който може да се влезе във всяка една от 7-те стаи сред които спални, кухня, трапезария, мазе и други. От берберите си купих традиционен за Мароко и Тунис ментов чай, смес от зелен чай, листа от мента и розмарин. Този чай е толкова ароматен и ми любим, че не пропускам да си го поръчам на следващата спирка за почивка. Направи ми впечатление, че в този район слагат бадем в чая, а не кедрови ядки, както в другите райони на Тунис.

Към 17 ч. пристигаме в хотел, разположен насред пустинята Сахара, с огромен басейн и красива градина. Моите приятели от групата решиха да яздят камили и да карат ATV-та, докато ние решихме да си почиваме в хотела. След цял ден, прекаран на 45-50 градуса под жаркото слънце, идеята за прекрасен разхладяващ басейн ми се стори истински добра. Към мен се присъединиха двама фенове на “Междузвездни войни” и така прекарахме забавно целия следобед. Пихме традиционен зелен чай, турско кафе и се наслаждавахме на релакс след интензивния преход. Вечерята беше великолепна и побързахме да си легнем, защото на следваща сутрин потегляхме в 3:30 ч.

На следващия ден потеглихме рано и явно съвсем планирано и на време, за да пристигнем за изгрева над пресъхналото соленото езеро Шот Ел Джерид. Тук са снимали сцени от филма “Междузвездни войни” и вече знаех моите приятели колко са щастливи да бъдат по следите на легендарната поредица. Изгревът беше вълшебен, а ние сякаш бяхме на луната - целият пейзаж напомняше, че се намираме в космоса.

Пристигнахме на място, в което се качихме на джипове Тойота 4х4 - до края на деня щяхме да сме в тях и да отидем до границата с Алжир. В пустинята пейзажите се редуваха - пясъчни дюни, твърда и суха почва, солени пясъци, които блещукаха като брокат под слънчевите лъчи. И докато гледката пред нас се сменяше, пристигнахме в Онг Жмел, това е другото място, където са заснети сцени от “Междузвездни войни”.

Направихме уникални снимки и за мое голямо удивление в ръцете ми попадна учителя Йода, или по - скоро вдъхновението за неговия образ - пустинната лисица. Тези малки сладки същества са истински душички, послушни, кротки и изключително симпатични.

Отново се качихме в джиповете, които ни отведоха в оазиса Шебика, който е само на няколко километра от границата с Алжир. Отидохме пеша до мястото, на което се предполагаше, че трябва да има много вода, но заради големите горещини, вода нямаше, въпреки това се разходихме и не пропуснахме да пием фреш от портокал на място. Портокалите в Тунис са изключително сладки. Обядвахме в град Гафса и посетихме град Кайуран, в който ни показаха местните килими. Те много наподобяват по цветове и фигури на нашите килими, но се правят от вълна на камила. В град Кайуран се намира и една от големите джамии. Почерпиха ни с традиционни сладки и ментов чай и се прибрахме в хотела ни, пълни с изключителни впечатления и преживявания.

На следващия ден тръгнахме към столицата на Тунис - Тунис. Тук до езерото се е намирал един от най-известните в историята градове - величественият Картаген. Картаген е възникнал като финикийска колония през 814 г. преди новата ера. В продължение на векове е бил с изключително важно значение. Днес тук са останали руините му, както и величествената гледка.

Следващото място, което посетихме и което ще остане като един от най-ярките спомени от цялото ми пътуване, е градчето Сиди Бу Саид. Досущ като Санторини - запленяващо с белия и син цвят на всички сгради и врати, това място е наистина емблематично. Тук има много художници, малки кафенета и красиви врати, бели стени, декоративни дървета и впечатляващи гледки към яхтеното пристанище и Средиземно море. След кратка обиколка по каменните улички и покупката на сувенири се спряхме да изпием по едни ментов чай с кедрови ядки. Купих си цвят от пресен жасмин от един търговец и се насладих на това ароматно вълшебство.

Малко по-късно се отправихме към столицата и разгледахме новата част на града, вървейки пеш към Медината от 13-ти век. Цветните дрехи, кожени чанти, памучни шалове и кърпи са само част от сувенирите, които човек може да си купи тук. Пазарът има множество малки каменни улички, които са отрупани със стока и с търговци. След като си купихме сувенири седнахме да утолим жаждата си с традиционния ментов чай, който имаше и стрък свежа мента. Следваше дегустация на вино в местен голф клуб. Насладихме се на бяло вино, няколко вида розе и червено вино. Вкусните сандвичи и сирена бяха добро допълнение. Разходих си по пътеките на голф игрището с една семейна двойка, разпитвайки ги как им се отразява почивката и дали са доволни. Прибрахме се в Сус за вечеря.

Оказахме се големи приключенци и ето, че и в предпоследния ден от престоя решихме да посетим важен по значение обект - град Дуга. Това е най-добре запазеният град на територията на Тунис. Тук са запазени пътищата, както и много финикийско - пунически, римски и византийски артефакти. Определено е горещо и всеки от групата търси сянка под маслиново дърво или под някоя каменна арка. Впечатлена съм от град Дуга и не бих го пропуснала за нищо на света.

Следва обяд в луксозен ресторант със столове от червено кадифе - това място се използва от ловците на глигани, които идват тук, за да ловуват. Обядът беше на изключително високо ниво и останахме много доволни. Отправихме се по древен римски път, който днес се използва и се впечатлих от множеството щъркелови семейства на това място. Стигнахме до храма на водата - от тук се е захранвал с вода целия град Картаген. За да не отровят водата, местните започват да разказват легендата за 9 музи, млади девойки, които отишли в храма, но 1 от тях не се върнала, от тогава тя пази водата и всеки благоразумен човек би избягвал това място. Пълни с впечатления се върнахме в хотела.

Насладихме се на цял ден плаж и почивка и наистина не можехме да пожелаем повече да видим и разберем за Тунис. Беше топло, приятно, аниматорите от хотела се грижиха за нас - организираха ни стрелба с лък, стречинг на плажа, водна гимнастика, вечер ни забавляваха, танцувахме и дори ни изпратиха, когато видяха, че си тръгваме от хотела. Изключително сърцати и гостоприемни хора, на които пожелаваме всичко най-добро. А за вас, които се чудите дали да посетите Тунис, мисля, че няма и капка съмнение защо да го направите.

Желая Ви успех и много щастливи и вълнуващи пътешествия!