СПОДЕЛЕНО
Мария Тошкова, дигитален маркетинг

Какви са тенденциите и предизвикателствата в света на дигиталния маркетинг?

Срещаме се Мария Тошкова - основател и собственик на агенция за дигитален маркетинг Shape Digital, която ще ни разкаже какво я е вдъхновило да се занимава с това, какви са предизвикателствата и наградите от управлението на агенция за дигитален маркетинг, какви съвети би дала на хората, които тепърва започват да се занимават в тази сфера и какви са тенденциите.
Мария Тошкова
Здравей Мария! За нас е удоволствие да си тук днес, за да говорим за дигитален маркетинг и реклама.
Благодаря за поканата! Винаги се радвам да говоря за нещо, което припознавам, като "моето".
Какво те вдъхнови да се потопиш в света на дигиталния маркетинг?
Винаги съм се интересувала от маркетинг, още от университета. Дори тогава се случваше мои приятели да ме питат за съвети за малкия им бизнес и продажбите. Впоследствие започнах да преподавам дисциплина "Маркетинг" в ИУ Варна, като част от процеса ми за придобиване на докторска степен. С времето разбрах, че дигиталния маркетинг е бъдещето и реших да бъда част от него.
Какви са най-големите предизвикателства и награди от управлението на агенция за дигитален маркетинг?
Едно от най-големите предизвикателства е да си в крак с най-новите тенденции и технологии. В сферата на дигиталния маркетинг постоянно нещо се променя и понякога е трудно да поддържаш темпото. Въпреки това смятам, че на това предизвикателство може да се гледа и като на предимство, тъй като поддържа мисълта ти винаги будна.

Друго предизвикателство е изграждането на взаимоотношения с клиентите. Важно е да развиеш солидно разбиране за техните бизнес цели и задачи, и съответно да адаптираш стратегиите. Това може да отнеме време и усилия, но е от съществено значение за успешните резултати.

Една от най-големите награди, е да видиш как бизнеса на твоите клиенти процъфтява. Вдъхновяващо е да знаеш, че добавяш стойност, което си личи по резултатите. Също така, аз лично обичам да виждам креативността и иновациите, които идват от екипа на агенцията.
Това е наистина чудесно, Мария! Като говорим за екип, кажи ни няколко думи за фирмената култура при вас. Каква роля играят лидерството и работата в екип за насърчаване на положителна и продуктивна работна среда?
Лидерството и работата в екип са крайъгълните камъни на една положителна и продуктивна работна среда. Ефективното лидерство задава тона, създава култура на уважение, открита комуникация и взаимна подкрепа. То вдъхновява и дава увереност на членовете на екипа, като им позволява да участват с пълния си потенциал. Работата в екип от друга страна, насърчава сътрудничеството и споделенето, тя позволява на всеки да използва своите уникални умения и гледни точки за постигане на общите цели. Лидерството и екипната работа в сътрудничество, превръщат работното място в динамична и ангажираща среда, където всеки се чувства ценен, мотивиран и свързан.
Кои са по-сериозните тенденции в дигиталния маркетинг в момента?
Безспорно изкуственият интелект (AI) и машинното обучение (ML) стават все по-сериозни фактори в дигиталния маркетинг. Тези технологии могат да се използват за автоматизиране на задачи, персонализиране на маркетингови съобщения и оптимизиране на ефективността на кампанията. Друга голяма тенденция, която продължава да расте, е видео формата. Все повече хора "консумират" видео съдържание и това е чудесен начин за брандовете да комуникират с аудиторията си. Разбира се, всички останали дигитални маркетингови канали и видове съдържание са все още достатъчно привлекателни.

Забелязва се също нарастване на търговията в социалните мрежи, при която хората правят покупки директно през платформата на съответната социална медия, но за съжаление това все още не е отворена опция за всички страни. В Европа например, все още не можете да купите и платите директно във Facebook (т.нар. check out), клиента все още се пренасочва към уебсайта на компанията. Плащането във Facebook и Instagram е достъпно само за фирми в САЩ. Необходима банкова сметка в САЩ и физически адрес там, за да може да настроите своя магазин, така че да продава директно във Facebook.

Като си говорим за социални медии, TikTok, популярната видео платформа, все още не позволява реклами в някои държави, така че се надявам това скоро да се промени, тъй като все повече и повече клиенти искат да имат реклами в тази платформа.
Представи си, че съм млад човек, който тепърва започва да се занимава с дигитален маркетинг. Какви съветите би ми дала?
Първо, бих ти препоръчала да се задълбочиш, да четеш много и да се сертифицираш в поне една област на дигиталния маркетинг. Това ще демонстрира твоя опит, както и желание за развитие, и ще те направи по-привлекателен кандидат за потенциални работодатели.

Второ, бих ти предложила да изградиш солидно портфолио от твои реализирани проекти. Това може да включва реални казуси, публикации в блогове или дори просто кампании в социалните медии, които си управлявала и имат високи резултати. Солидното портфолио, т.е. демонстрация на добри практически умения, а не само дипломи от обучения, ще представи на потенциалните ти работодатели на какво си способна.

И накрая, бих те насърчила да си в крак с най-новите тенденции и технологии. Това ще ти помогне да останеш пред конкуренцията и да постигнеш успешни резултати за твой работодател или клиенти.

Имам специално отношение към визуалното съдържание, дълбоко се възхищавам на креативността, която притежават някой хора. Това е дар, той не се учи. Всеки може да се научи да ползва Фотошоп, но на креативност- не. Така че, ако притежаваш този дар, развий го, и просто отиди при най-добрите брандове/ работодатели и им се представи в целия си блясък.
Какви са плановете за бъдещето на агенция Shape Digital?
В агенцията винаги търсим нови начини за разширяване на портфолиото си от услуги и достигане до нови клиенти. Вълнуваме се от потенциала на AI и ML да революционизират начина, по който правим бизнес. Започнали сме да ги ползваме, но има още много накъде да се развиваме в това.

Представлява ни интерес и това да стъпим на повече държави и континенти.
Благодаря ти за отделеното време, Мария!

Моля. Беше ми приятно да говоря с вас.
За повече информация:
Shape Digital
www.Shape Digital
LinkedIn: Shape Digital
LinkedIn:Mariya Toshkova
Професия